Czy Twój serwis jest gotowy na JPK?

Ponad 11 000 czynności sprawdzających przeprowadziło w ostatnim czasie Ministerstwo Finansów w ramach uszczelniania systemu podatkowego. Działania te związane są z wprowadzeniem Jednolitego Pliku Kontrolnego, który już obowiązuje w dużych i średnich przedsiębiorstwach, a od stycznia 2018 r. obejmie także małe firmy, w tym serwisy samochodowe.

Jednolity Plik Kontrolny to księgi i dokumenty księgowe, prowadzone za pomocą programów komputerowych w odpowiednim formacie, przekazywane na żądanie organu podatkowego. Cele wprowadzenia tego rozwiązania to: skrócenie czasu kontroli podatkowej, zmniejszenie jej uciążliwości oraz poprawa wyników. Implementacja rozwiązania oznacza jednak dodatkowy, wymagany prawnie obowiązek dla warsztatów.

Pomimo, że większość serwisów to firmy małe (zatrudniające mniej niż 10 osób, których roczne obroty nie przekraczają 2 mln PLN netto) i obowiązek rozliczania się za pomocą JPK będzie je obowiązywał od stycznia 2018 r., warto odpowiednio wcześniej się do tego przygotować. Jak to zrobić?

JPK zaciąga z bazy danych te same dane, które uwzględniane są w deklaracjach VAT – zmiana dotychczasowego sposobu prowadzenia ewidencji zarówno sprzedaży, jak i rozliczeń, nie będzie konieczna. Co więcej, większość programów służących prowadzeniu ksiąg ma już funkcję generowania takiego pliku – po dokonaniu tej czynności należy podać adres oraz kod Urzędu Skarbowego, a także zatwierdzić wysyłkę dokumentu podpisem elektronicznym. W tym właśnie podpisie upatruje się do tej pory największy problem, gdyż nie wszystkie małe firmy takowy posiadają. Ta forma zatwierdzania dokumentów jest jednak poddawana dyskusji co może sprawić, że Ministerstwo Finansów zastąpi ją innym sposobem potwierdzania prawdziwości pliku.

Obowiązek przesyłania pliku JPK może w znaczący sposób wpłynąć na funkcjonowanie serwisów samochodowych – wymusza on bowiem rzetelne prowadzenie ewidencji działalności i daje organom podatkowym narzędzia wykrywania nieprawidłowości, w tym usług warsztatowych wykonywanych np. w szarej strefie. Istotnym jest przede wszystkim bycie świadomym, że już niedługo Jednolity Plik Kontrolny obejmie małe przedsiębiorstwa i odpowiednie przygotowanie się do składania dokumentów.

 

źródło: www.profiauto.pl

autor: ProfiAuto

Do góry

Do góry